TCMB internet sitesinde yeni bir Çalışma Tebliği yayımlandı: Yüksek Enflasyon Ortamında Enflasyon Beklentileri ve Firmaların Kararları: Randomize Kontrollü Deney Bulguları
Bu çalışma, yüksek enflasyon ortamında enflasyon beklentilerinin firma davranışlarını nasıl şekillendirdiğini incelemektedir. Bu amaçla, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası'nın Eylül 2021'deki beklenmedik faiz indirimi, yarı-deneysel (quasi-experimental) bir ortam olarak kullanılmaktadır. Bu politika şokunun etkilediği enflasyon beklentilerindeki heterojen revizyonlar, İktisadi Yönelim Anketi (İYA) yanıtları ile idari kayıtları birleştiren zengin bir veri seti aracılığıyla, nedensel çıkarımlar yapmak için kullanılmaktadır. Enflasyon beklentilerini belirgin biçimde artıran firmaların, izleyen dönemde ekonomik koşullara dair daha kötümser bir bakış açısı benimsedikleri, istihdam ve yurt içi satışlarını azalttıkları gözlemlenmiştir. Aynı zamanda, bu firmaların mal ve hizmet satın alımlarını artırdığı, daha fazla döviz cinsinden varlık edindiği ve nominal maliyetler artsa da reel borç yükündeki erime beklentisiyle Türk lirası cinsinden borçlanmalarını artırdıkları görülmektedir. Bu bulgular, yükselen enflasyon beklentilerinin firmalarda hem savunmacı hem de fırsatçı davranışları-kur değer kaybına karşı korunmaya yönelik adımlardan başlayıp, gelecekte reel olarak daha düşük finansman maliyetlerini şimdiden güvence altına almaya kadar uzanan bir yelpazede-aynı anda tetiklediğini göstermektedir. Genel olarak bulgular, enflasyon beklentilerinin firma düzeyindeki karar alma süreçlerinde belirleyici bir rol oynadığını ve makroekonomik oynaklığın yüksek olduğu ortamlarda para politikası kredibilitesinin önemini ortaya koymaktadır.
TCMB internet sitesinde yeni bir Çalışma Tebliği yayımlandı: Yüksek Enflasyon Ortamında Enflasyon Beklentileri ve Firmaların Kararları: Randomize Kontrollü Deney Bulguları: https://t.co/r0EilSDzU2
— TCMB Ekonomik Araştırmalar (@TCMB_Arastirma) August 19, 2025