Otomotiv ve yan sanayi sektöründe Borsa İstanbul'da işlem gören hisseler 2025 yılında farklı performanslar sergiledi.
En dikkat çekici yükseliş Katmerciler'den geldi. Hisse, yıl başından bu yana yüzde 89,59 artış gösterdi. Beş yıllık getirisi ise yüzde 277,47 seviyesinde. Düşük PD/DD oranı (0,86), hisse için cazip değerleme sinyali veriyor.
Uzun vadede en yüksek getirilerden biri Otokar'da görüldü. Beş yılda yüzde 1974,70 yükselen hisse, bu yıl ise sadece yüzde 6,19 getiri sağladı. Tofaş ve Ford Otosan gibi büyük şirketler de uzun vadeli güçlü performanslarıyla öne çıktı.
Yılın en çok kaybettiren hissesi ise Türk Traktör oldu. Hisse bu yıl yüzde 19,06 gerilerken, beş yıllık getirisi yüzde 1547,53 seviyesinde. Benzer şekilde Karsan, Jantsa ve Anadolu Isuzu da negatif getiriyle yılı geçiriyor.
Sektörde dikkat çeken bir diğer veri ise değerleme oranları. Bosch Fren, 52,66 ile en yüksek PD/DD oranına sahipken, Doğuş Otomotiv 0,63 ile en düşük seviyede yer alıyor.
Genel olarak sektör uzun vadede güçlü getiri potansiyeli sunsa da, kısa vadeli dalgalanmalar yatırımcıların dikkatli hareket etmesini gerektiriyor.
Otomotiv Hisselerinde Orta ve Uzun Vade Getiriler ile Değerleme Oranları
Net kâr tarafında liderlik Ford Otosan’a ait. Şirket 2025 yılında yaklaşık 13 milyar TL net kâr açıkladı. Onu Doğuş Otomotiv ve Tofaş izliyor. Tümosan da 6,6 milyar TL ile dikkat çekerken, bazı şirketler zarar açıkladı. Parsan, Otokar, Karsan ve Jantsa yıl sonunda eksi bilanço yazdı.
Özsermaye büyüklüğünde ise Ford Otosan ve Doğuş Otomotiv açık ara önde yer alıyor. Bosch Fren ve Federal Mogul gibi firmalar daha düşük özsermayeye sahip olsalar da kârlılıklarını koruyor.
Veriler, sektörde hem büyüklük hem de kârlılık açısından büyük farklar olduğunu ortaya koyuyor.
Otomotiv Hisselerinde Özsermaye, Net Kâr ve İhracat Oranı
Yılın dip ve zirve fiyatlarına bakıldığında birçok hisse yılın büyük kısmında yüzde 60’ın üzerinde oynaklık gösterdi. Bu da sektördeki dalgalı seyrin altını çiziyor.
Halka açıklık oranları da oldukça farklı. Katılımcı yatırımcı sayısının fazla olduğu hisseler arasında yüzde 79,76 ile Katmerciler başı çekerken, Bosch Fren ve Anadolu Isuzu gibi şirketlerde bu oran yüzde 15’in altında. Bu durum, bazı hisselerde likidite sorunu olabileceğine işaret ediyor.
Otomotiv Hisselerinde Dip-Zirve ve Halka Açıklık Oranları