Ekonomi

AVM Metrekare Verimliliği Temmuzda Yükseldi, Reel Artış Yok

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Temmuz ayı sonuçları açıklandı

AVM Metrekare Verimlilik Endeksi, Temmuz 2025 döneminde bir önceki yılın aynı ayına göre nominal olarak yüzde 32,9 arttı

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Temmuz ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi, Temmuz 2025 döneminde, bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmamış olarak incelendiğinde yüzde 32,9 oranında artarak 4128 puana yükseldi. Temmuz 2025 için açıklanan yıllık enflasyon oranının yüzde 33,52 olduğu düşünüldüğünde, metrekare verimlilik endeksindeki artışın enflasyonun altında olduğu görülmektedir.

Endeks sonuçlarını yorumlayan Ekonomist Fatih Keresteci şunları söyledi:

“AVM ciro endeksi 2025 yılı Temmuz ayında, geçen yılın aynı dönemine göre nominal olarak %32,9 büyüdü. TÜFE enflasyonu ile arındırıldığında ufak oranda da olsa reel daralma kaydedildi. Aylar arası karşılaştırma yapmak mevsimsellikten dolayı pek doğru olmasa da Haziran ayına göre belirgin oranda bir yavaşlama var. Bunu da yaz etkisi ile açıklamak mümkün olacaktır. Kategori bazında bakınca ciddi ayrışmalar dikkat çekiyor. Şöyle ki, yıllık değişim oranlarına göre giyim %40,8 büyüme ile ilk sırada yer alıyor ve reel olarak da pozitif bir büyümeye işaret ediyor. Teknoloji grubunda da %36 oranında büyüme ile benzer bir performans dikkat çekiyor. Son dönemde hep olduğu üzere ayakkabı grubu son sırada yer alırken yıllık nominal büyüme hızı %13,3’te kalmış. Bu kategoride yapısal bir problem olduğu artık teyit edilebilir bir durumda. Temel gereksinim nedeniyle hipermarket kategorisi genellikle manşet değişime çok yakın iken Temmuz ayında %20,2 büyüme ile belirgin derecede altında kalmış. Bunu da yaz etkisi nedeniyle seyahat/tatil eğilimlerinin kuvvetli olmasıyla açıklayabiliriz. Öte yandan, AVM ziyaretçi sayısı geçen yıla göre %2 daralmış. Son dönemdeki perakende verileri reel olarak hep yavaşlamaya işaret ediyor. TCMB de geçen haftaki Enflasyon Raporu’nda yavaşlama yönündeki bu eğilimi ön plana çıkardı. Sıkı para politikası etkisini artık net bir şekilde yansıtıyor. Dezenflasyon anlamında olumlu bir tablo olsa da şirketler kesiminin finansal durumu açısından sıkıntılı bir durumla karşı karşıyayız. TCMB’nin faiz indirimleri ile bu durum kademeli bir şekilde dengeye gelebilir. Ancak, önümüzdeki birkaç ayın daha perakendede zayıf geçmesi olası. Çünkü, eğitim, sağlık ve seyahat gibi enflasyonun göreceli olarak daha yüksek olduğu harcama gruplarının payının yüksek olması nedeniyle önümüzdeki birkaç ayda hane halkının harcanabilir geliri daha da düşebilir. Bu da alışveriş ekonomisi için ayrılan cüzdan payının daha da küçülebileceğini gösteriyor. Bu sıkıntı, maaş artışlarının gündeme geleceği 2026 yılı başına kadar devam edecektir.